Practici privind vanzarile cu pret redus. Care vor fi implicatiile fiscale si contabile?


Stabilim, prin cele ce urmeaza, cum putem aplica o reducere de 15% la toate vanzarile de marfuri cu amanuntul din luna decembrie, precum si care vor fi inregistrarile contabile daca se va vinde sub pretul de achizitie, ca urmare a aplicarii reducerii de 15%.

Vanzarile cu pret redus fac parte din categoria practicilor comerciale si sunt reglementate la capitolul V "Practici comerciale" din OG 99/2000 privand comercializarea produselor si serviciilor de piata - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare.

In cadrul acestui capitol, la art. 16 sunt enumerate exhaustiuv situatiile in care produsele pot fi vandute catre consumatorii finali cu pret redus:
"Art. 16
Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;

g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pina la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat."
 
Despre posibilitatea vanzarii in pierdere, sub costul de achizitie, avem interdictii la art. 17 din ordonanta mentionata:
"Art. 17
Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a)-c), e)-i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare."

La punctul 6^1 din normele date in aplicare se prevede:
"15. In categoria produselor aflate in pachete de servicii intra: painea sau apa minerala oferite gratuit consumatorilor, in cazul serviciilor de alimentatie publica, telefonul oferit gratuit consumatorilor, in cazul pachetelor de servicii telefonice sau alte asemenea cazuri.
16. Costul de achizitie al unui produs este egal cu pretul de cumparare, taxele nerecuperabile, cheltuielile de transport-aprovizionare si alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau intrarea in gestiune a produsului respectiv."

Costul de achizitie al unui bun, la care se face referire in ordonanta si in norme, este determinat in conformitate cu punctul 51 alin. (1) si (2) din Reglemenatrile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009.
 
In continuare, voi prezenta pe scurt caracteristicile cele mai importante ale fiecarei catogorii de vanzare cu pret redus, caracteristici care sa aiba relevanta cu datele furnizate in intrebare:
a) vanzari de lichidare - sunt prezentate la art. 19 - 21 din ordonanta:

- se realizeaza in orice perioada a anului;
- se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie;
- sunt supuse notificarii la Primarie pe baza unui inventar detaliat al marfurilor care se lichideaza, intocmit de comerciant;
-  provenienta produselor care se lichideaza trebuie justificata cu documente legale;
- se utilizeaza doar in anumite situatii: cand se lichideaza firma, cand isi schimba obiectul de activitate, cand are loc intreruperea sau suspendarea de activitate, deteriorarea grava, cauzata de calamitati naturale, a stocului de marfa, integral sau partial etc.

b) vanzari de soldare - sunt prezentate la art. 22 - 28 din ordonanta:

- se refera doar la produse sezoniere;
- se realizeaza numai in cursul a doua perioade pe an: 15 ianuarie - 15 aprilie pentru produsele de toamna - iarna si  01 august - 31 octombrie pentru produsele de primavara – vara;
- se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie;
- sunt supuse notificarii la Primarie, prin anuntarea perioadei in care se vor face vanzarile de soldare.

c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica - sunt prezentate la art. 29 - 31 din ordonanta:

-  sunt vanzarile din productia proprie, efectuate direct consumatorilor de catre producatori;
-  se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de productie;
- marfurile vandute cu pret redus trebuie sa fie justificate cu documente, din care sa rezulte originea si data de fabricatie;
-  nu sunt supuse notificarii la Primarie.

d) vanzari promotionale - sunt prezentate la art. 32 din ordonanta:

- pot avea loc in orice perioada a anului;
- se refera la produsele disponibile sau reaprovizionabile. Produsele supuse vanzarii promotionale trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil;
- nu sunt supuse notificarii la Primarie;
- o conditie esentiala: produsele respective nu se vand in pierdere, deci pretul de vanzare redus nu poate sa fie egal sau mai mic decat costul de achizitie.

e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale - sunt prezentate la punctul 3^1 din norme:

- produsele destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale sunt produsele care se comercializeaza cu ocazia unor sarbatori, cum ar fi, dar fara a se limita la: jucarii tematice, globuri, ornamente sau artificii, pentru pomul de Craciun; martisoare sau alte produse personalizate pentru ziua de 1 Martie sau 8 Martie; iepurasi si oua de ciocolata sau alte produse specifice sarbatorilor de Pasti si alte asemenea cazuri ori cu prilejul unor manifestari culturale, expozitionale sau sportive, cum ar fi, dar fara a se limita la: confectii si tricotaje inscriptionate cu diverse inscrisuri si/sau insemne care fac referire la acea manifestare;
- nu sunt supuse notificarii la Primarie;

f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute:

- se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie;
- se aplica doar marfurilor care trebuie sa fi fost achizitionate cu 3 luni inainte de aplicarea reducerii.

g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate - sunt prezentate la punctul 4^1 din norme:

- se refera in special la produsele alimentare;
- in aceasta categorie pot intra si unele produse nealimentare, cum ar fi: lacuri si vopsele, atunci cand acestea sunt susceptibile de o deteriorare rapida datorita apropierii datei de depasire a termenului de valabilitate;
-  nu sunt supuse notificarii la Primarie;
- se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie.

h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential - sunt prezentate la punctul 5^1 din norme:

-  se refera la vanzarea doar a unui produs;
-  se poate realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie.

i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat:

- se pot realiza la un pret egal sau mai mic decat costul de achizitie;
- se refera la produsele reaprovizionate de la furnziori, la un pret diminuat.

Din cele prezentate, pentru situatia dvs. se pot aplica vanzarile promotionale, deoarece se pot realiza in orice perioada a anului (deci, si in luna decembrie), dar fara sa practicati un pret de vanzare obtinut in urma aplicarii reducerii care sa fie egal sau mai mic decat costul de achizitie. Deci, nu puteti vinde in pierdere.

Pentru orice vanzari cu pret redus trebuie efectuate in stricta conformitate cu prevederile OG 99/2000, deoarece aceste tipuri de vanzari sunt supuse controlului ANPC.

In situatia in care aveti si produse pe care le vindeti in pierdere, sanctiunile pot fi urmatoarele:

- amenda de la ANPC, deoarece la acest tip de vanzare cu pret redus (promotionala) nu este acceptata vanzarea in pierdere;
- din punct de vedere fiscal, diferenta negativa dintre pretul de vanzare si costul de achitie va fi cheltuiala nedeductibila, deoarece se considera ca nu este aferenta obtinerii de venituri impozabile si nu este efectuata conform unui temei legal care reglementeaza acest tip de vanzari  (vanzarea sub costul de achizitie nu este realizata cu respectarea prevederilor OG 99/2000 si a normelor de aplicare);
- din punctul de vedere al TVA, am putea spune ca pe diferenta negativa nu se colecteaza TVA si nici nu se ajusteaza TVA dedusa initial, deoarece din cuprinsul art. 137 si 148 rezulta ca baza de impozitare este formata din contraprestatia/contrapartida obtinuta, iar ajustarea TVA deductibila se face doar in cazul in care nu se realizeaza operatiuni taxabile, fara a se face mentiuni privind vanzarile sub costul de achizitie.

 Reducerile de pret se fac dupa ce s-au parcurs cateva etape minime, dar importane:

-  inventarierea marfurilor existente in stoc la inceputul perioadei de reducere, dar inainte de aplicarea reducerilor;
- se intocmeste un proces-verbal de reducere de pret, care va avea la baza listele de inventariere, in care se vor trece preturile vechi, preturile noi si diferentele de pret, precum si valorile respective;
-  se determina valorile stocului la cele doua preturi;
-  se determina diferentele valorice de pret;
- se intocmeste NIR, pe baza inventarului si a procesului-verbal de reducere de pret, cu noile preturi de vanzare;
- se procedeaza la inregistrarea in contabilitate a diferentelor de pret, prin diminuarea adaosului comercial si a TVA neexigibila, astfel:

371 = %    - valoarea diferentei de pret (in rosu)
        378  -  valoarea adaosului (in rosu)
      4428  -  valoarea TVA neexigibila (in rosu)
unde:

-  valoarea TVA s-a determinat prin scoaterea TVA din valoarea diferentei de pret (diferenta de pret * 24/124)
-  valoarea adaosului este egala cu valoarea diferentei de pret minus TVA neexigibila.

Pe masura vanzarii produselor in perioada promotionala, la noile preturi, in contabilitate se inregistreaza venitul obtinut:
5311 = 707 - valoarea de vanzare
5311 = 4427 - TVA colectata.

La finalul lunii, se descarca gestiunea cu marfa vanduta, utilizand coeficientul K.

Descarcarea se face ca in orice situatie de descarcare a gestiunii, indiferent de nivelul pretului de vanzare fata de costul de achizitie, deoarece in rulajul debitor la contului 371 si in rulajele creditoare ale conturilor 378 si 4428 este deja inregistrata reducerea de pret cu minus.

Daca descarcarea gestiunii se face "bucata cu bucata", prin utilizarea cititoarelor de cod de bare, atunci la produsele vandute sub costul de achitizitie va aparea contul 707 mai mic decat contul 607.

Exemplu:

- un produs are pret actual de vanzare de 1240 lei, compus din: cost achizitie 900 lei, adaos comercial 100 lei si TVA neexigibila 240 lei;
- dupa aplicarea reducerii de 15%, pretul nou de vanzare este de 1054 lei;
- diferenta de pret este de 186 lei, care se va inregistra in contabilitate astfel:

371 =  %      - 186 lei
          4428   - 36 lei
            378  - 150 lei
(sumele sunt cu minus).

-  se vinde produsul la noul pret:

5311 = 707    850 lei
5311 = 4427  204 lei

- se descarca gestiunea:

% = 371  1054 lei
607          900 lei
4428        204 lei
378        - 50 lei
(la adaosul comercial avem suma cu minus).

Se observa ca venitul (cont 707) de 850 lei este mai mic decat costul de achizitie al marfii respective (cont 607) de 900 lei.

Diferenta de 50 lei va fi o cheltuiala nedeductibila. Evidenta sa se va tine in registrul de evidenta fiscala, la fiecare calcul de impozit pe profit.

Chiar daca avem vanzare sub cost de achizitie si fiscal diferenta este nedeductibila, contul contabil pentru evidentierea costului marfii este 607.

De asemenea, se observa ca o vanzare sub costul de achizitie se reflecta in contul de adaos comercial cu suma in minus, la descarcarea din gestiune a marfii vandute.
 
Baza legala:

- functiunea contului 607 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- instructiuni de completare a Notei de intrare receptie prevazute in OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile;
- art. 19 alin. (1) si art. 21 alin. (1) din Codul fiscal.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 2.5 din 2 voturi

Abonare newsletter

Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84

Noul Cod Fiscal a adus numeroase modificari!

Descarca GRATUIT Raportul Special

"Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii

0 comentarii
Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Abonare newsletter

Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84

Noul Cod Fiscal a adus numeroase modificari!

Descarca GRATUIT Raportul Special

"Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit


Codul Fiscal 2017

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton