Modificari privind impozitul pe profit



Cu privire la impozitul pe profit, principalele modificari din anul 2013 sunt:

1. Impozitul pe profit anual cu plati anticipate trimestriale.
 
Prin OG 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale a fost modificat art. 34 din Codul fiscal. Printre modificarile aduse acestui articol se regaseste si introducerea posibilitatii anumitor categorii de contribuabili de a opta pentru plata impozitului pe profit anual cu plati anticipate trimestriale in suma de o patrime din impozitul datorat in anul precedent, actualizat cu indicele de inflatie. Aceste reglementari au intrat in vigoare de la data de 01 ianuarie 2013.

Sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit este optional.
Optiunea pentru acest sistem se efectueaza pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal respectiv si este valabila pentru cel putin 2 ani fiscali consecutivi.

Nu pot opta pentru sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit urmatorii contribuabili:
- contribuabilii nou-infiintati;
- cei care au inregistrat pierdere fiscala la sfarsitul anului fiscal precedent;

- contribuabilii care s-au aflat in inactivitate temporara sau au declarat pe propria raspundere ca nu desfasoara activitati la sediul social/sediile secundare, situatii inscrise, potrivit prevederilor legale, in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz;
- contribuabilii care au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor.

De asemenea, nu pot opta pentru sistemul anual de  declarare si plata a impozitului pe profit:
- societatile comerciale bancare - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale bancilor - persoane juridice straine
- organizatiile nonprofit care au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit, anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul;
- contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura care au obligatia de a declara si de a plati impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul;
- persoanele juridice straine si persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania intr-o asociere cu sau fara personalitate juridica;
- persoanele juridice straine care realizeaza venituri din/sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana;
- persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania cat si in strainatate din asocieri fara personalitate juridica.

Platile anticipate trimestriale ce se efectueaza sunt in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele preturilor de consum.
Impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate trimestriale, este impozitul pe profit datorat conform declaratiei privind impozitul pe profit (Formular 101), fara a lua in calcul platile anticipate efectuate in acel an.

Daca in primul an al perioadei obligatorii de 2 ani se inregistreaza pierdere fiscala se vor efectua plati anticipate la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata (16% x profit contabil).

2. Deducerea pentru activitati de cercetare-dezvoltare.

A fost majorata deducerea pentru activitati de cercetare-dezvoltare, prin cresterea procentului de la 20% la 50% din cheltuielile eligibile. Au fost completate reglementarile existente cu prevederi care clarifica faptul ca stimulentele se acorda si pentru activitatile de cercetare-dezvoltare efectuate in statele membre ale Uniunii Europene sau in statele care apartin Spatiului Economic European precum si ca acestea se acorda pentru fiecare proiect desfasurat.

3. Amortizarea fiscala a mijoacelor de transport persoane

Pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna. Aceste prevederi se aplica si pentru aceste mijloace achizitionate/produse anterior datei de 1 februarie 2013, pentru cheltuielile cu amortizarea stabilite in baza valorii fiscale ramase neamortizate la aceasta data. Pentru aceste mijloace de transport nu se aplica prevederile art. 24 alin. (11) lit. f) din Codul fiscal, respectiv acestea nu pot fi amortizate si in functie de numarul de kilometri sau numarul de ore de functionare prevazut in cartile tehnice.

Sunt exceptate situatiile in care mijloacele de transport respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
   1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
   2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii;
   3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
   4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchiriere catre alte persoane, transmiterea dreptului de folosinta, in cadrul contractelor de leasing operational sau pentru instruire de catre scolile de soferi.

4. Noi reglementari privind sediile permanente ale persoanelor juridice straine.

Incepand cu 1 iulie 2013 prin Legea 168/2013 privind aprobarea OG 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, au fost introduse noi reglementari privind sediile permanente ale persoanelor juridice straine. Astfel, incepand cu 01 iulie 2013, fiecare persoana juridica straina care are mai multe sedii permanente pe teritoriul Romaniei isi va desemna un singur sediu permanent prin intermediul caruia isi va indeplini toate obligatiile fiscale ce ii revin pe teritoriul Romaniei cu privire la impozitul pe profit.

5. Abrogarea prevederilor art. 21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal care limitau deductibilitatea cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate la 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice;

In ceea ce priveste impozitul forfetar, pe site-ul oficial al Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect Lege pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal. Proiectul propune instituirea unui nou sistem de impozitare pentru persoanele juridice romane din sectorul intretinerii si repararii autovehiculelor, turistic, restaurante si alimentatie publica, incepand cu 01 ianuarie 2013.

Astfel, se propune introducerea unui nou titlu in Codul fiscal - „Titlul IV2 - Impozitul forfetar”. Contribuabili acestui sistem vor fi persoanele juridice romane daca la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala, una din urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 4520–„Intretinerea si repararea autovehiculelor”, 5510 – „Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”, 5520 – „Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata”, 5530 –„ Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere”, 5590 – „Alte servicii de cazare”, 5610 – „Restaurante”, 5621 – „Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente”, 5629 - „Alte servicii de alimentatie n.c.a.”, 5630 – „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor”;
b) au realizat o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro, conform ultimei situatii financiare aprobate ; Cifra de afaceri anuala neta si activele totale luate in considerare la analizarea acestei conditii sunt cele din situatiile financiare anuale. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel de la inchiderea exercitiului financiar precedent celui pentru care se datoreaza impozitul.
c) au ponderea veniturilor obtinute din desfasurarea activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN mentionate la lit.a), precum si din desfasurarea activitatilor mentionate la art.112 indice 19 alin.(3), in total venituri, de peste 70%;
d) au un numar mediu anual de salariati mai mic de 250;
e) nu se afla in dizolvare, potrivit legii.

Pentru determinarea ponderii veniturilor obtinute obtinute din desfasurarea activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN mentionate la lit.a) in totalul veniturilor se procedeaza astfel:
a) din totalul veniturilor, scad:
1. veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
2. veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
3. veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
4. veniturile din subventii;
5. veniturile din provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare;
6. veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil;
7. veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii.
8. veniturile aferente reducerilor comerciale acordate.

b) in situatia in care desfasoara mai multe activitati cu codurile CAEN prevazute la lit.a), insumeaza veniturile obtinute din aceste activitati.

Proiectul propune reguli generale de aplicare a sistemului forfetar de impunere precum si reguli pentru calculul impozitului forfetar anual pentru fiecare tip de activitate.

Persoanele juridice romane care se infiinteaza in cursul anului, inclusiv contribuabilii nou-infiintati ca efect al unor operatiuni de reorganizare efectuate potrivit legii, si care au inscrisa in actele constitutive, ca activitate principala, una din activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art.11212 alin.(1) lit.a) sunt obligate la plata impozitului forfetar, incepand cu anul fiscal urmator infiintarii, daca sunt indeplinite si celelalte conditii

In cazul in care, in cursul unui an fiscal, contribuabilul intra in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz, acesta ramane in sistemul forfetar de impunere si nu mai datoreaza impozitul forfetar incepand cu trimestrul urmator. In cazul in care perioada de inactivitate inceteaza in cursul anului, contribuabilul datoreaza impozitul forfetar incepand cu trimestrul urmator celui in care inceteaza perioada de inactivitate.

Ca regula generala, persoanele juridice romane nu mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul fiscal urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditii.

Proiectul cuprinde reguli pentru calculul impozitului forfetar anual pentru fiecare tip de activitate.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole similare


01Aug.2017

Regimul fiscal al tichetelor cadou oferite de angajatori salariatilor

Mircea Carbuneanu 01 Aug. 2017
Regim fiscal, tichete cadou, Legea nr. 193 ANAF reaminteste contribuabililor platitori de salarii (societati comerciale, regii autonome, societati si companii nationale, institutii din sectorul bugetar, unitati cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza...
05Aug.2016

Impozitarea veniturilor obtinute din Romania de nerezidenti

Codul fiscal la zi 05 Aug. 2016
Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania este un impozit final cu retinere la sursa. Se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a...
28Mai.2014

Cum se realizeaza incadrarea intreprinderilor conform Legii 346 din 2004?

Aurelian Mihaiescu 28 Mai. 2014
Legea 346 din 2004, incadrarea intreprinderilor, cum se incadreaza intreprinderile In vederea incadrarii corecte a intreprinderilor in contextul Legii 346/2004, luam ca exemplu societatea X care are la bilantul anului 2013 un numar mediu de 8 angajati si un numar efectiv de 12 si o cifra de afaceri...
22Apr.2014

Codul insolventei va fi contestat la Curtea COnstitutionala

Vlad Arhip 22 Apr. 2014
Codul insolventei, insolventa 2014, codul insolventei 2014 Conform deciziei luate de liberali, se va depune o sesizare de neconstitutionalitate la Curtea Constitutionala in ce priveste Codul Insolventei, asa cum au declarat recent deputatii PNL Alina Gorghiu si Theodor Nicolescu. Mentionam...

Abonare newsletter

Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84

Noul Cod Fiscal a adus numeroase modificari!

Descarca GRATUIT Raportul Special

"Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii

0 comentarii
Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Abonare newsletter

Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84

Noul Cod Fiscal a adus numeroase modificari!

Descarca GRATUIT Raportul Special

"Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit


Codul Fiscal 2017

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2017 - 24 de modificari aduse de OUG 84"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton