« Vineri, 25 noiembrie, termen p... Bunuri retur fara valoare... »

Tags: Ordinul 3512/2008, OMFP 3055/2009, OUG 28/1999, OG 99/2000, inregistrari contabile

Intrebare:

O societate cu profil de productie branzeturi, CAEN 1051, secundar are la domeniu de activitate si comert en-gros, fara comert en-detail. Societatea intentioneaza sa vanda produsele si persoanelor fizice, din depozit sau prin distributie cu masina frigorifica a unitatii. In acest scop, va fi angajat si un agent de vanzari. In consecinta, care vor fi demersurile necesare pentru a putea vinde si catre persoanele fizice: structura de vanzare, casa de marcat, fiscalizare casa de marcat, ce adresa se trece la fiscalizarea casei de marcat, care ar fi monografia contabila pentru vanzari en-detail?

Raspuns:
Pentru comercializarea produselor respective in sistem en-detail, sint necesare urmatoarele:
- completarea obiectului de activitate (chiar daca este secundar) cu comert cu amanuntul de astfel de produse la Registrul Comertului;
- amenajarea unui spatiu pentru vinzari cu amanuntul;
- declararea acestui spatiu (punct de lucru) la Registrul Comertului si la Administratia Financiara in raza careia se afla sediul social;
- obtinerea autorizatiilor / avizelor de functionare pentru o astfel de activitate, de la organele abilitate, inclusiv de la Primarie, atit pentru punctul fix, cit si pentru comertul ambulant;
- desfasurarea activitatii de comert cu amanuntul de produse alimentare se face cu personal calificat in acest sens;
- achizitionarea caselor de marcat, pentru punctul de lucru fix si pentru ambulant, si fiscalizarea lor la Administratia Financiara in raza careia se afla sediul social al firmei, cu specificarea adresei punctului de lucru, care va fi inscrisa in casa de marcat;
- depunerea unei adrese la Administratia Financiara in raza careia se afla sediul social al firmei, in care sa se specifice adaosul comercial practicat (exemplu: de la 0 la 300%).
 
Din punct de vedere contabil, fiecare punct de lucru va avea gestiune proprie. In contabilitate, evidenta marfii se va tine pe fiecare gestiune in parte, cu analitic distinct (de exemplu: produsele finite - obtinute din productia proprie - se vor evidentia in contul 345; produsele care vor fi vindute en detail la punctul de lucru se vor evidentia in contul 371 analitic 1, iar marfurile care se vor vinde ambulant se vor evidentia in contul 371 analitic 2).
 
Evidenta produselor si marfurilor este urmatoarea:
- produsele finite se evidentiaza la costul de productie
- marfurile care se vind en detail se evidentiaza la pretul de vinzare cu TVA.
 
Monografie contabila pentru vanzari en detail:
- intrare marfa in magazin - pe baza de aviz de insotire a marfii pe care se va mentiona "fara factura". Avizul va cuprinde cantitatea, pretul unitar fara tva  (care este pretul de productie) si valoarea. Pe baza Avizului se va intocmi Nota de intrare - receptie (NIR) in gestiunea de vinzare en detail, care, pe linga elementele inscrise in aviz, va contine si pretul unitar de vinzare cu amanuntul, inclusiv TVA, si valoarea produselor la pret de vinzare (acest pret de vinzare inscris in NIR trebuie sa se regaseasca si in casa de marcat):
3711 = 345 pretul de productie
3711 = 3781 adaosul comercial
3711 = 44281 TVA neexigibila
Totalul debitului contului 3711 este egal cu totalul valorii la pret de vinzare cu amanuntul din NIR.
 
- evidentierea vanzarii:
Pe baza raportului zilnic al casei de marcat, se face inregistrarea:
5311 = 7071
5311 = 4427
Raportul zilnic se inregistreaza si in registrul de casa.
 
- descarcarea gestiunii
La final de luna, pe baza coeficientului de repartizare, se inregistreaza descarcarea gestiunii de marfa cu amanuntul:
6071 = 3711
3781 = 3711
44281 = 3711
Totalul creditului contului 3711 trebuie sa fie egal cu totalul din Raportul lunar.
 
Aceeasi metodologie se efectueaza si pentru vinzarea cu amanuntul din masina, utilizindu-se analiticul 2 la conturile 371, 378 si 4428.
 
Baza legala:
- OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - Republicare - cu modificarile si completarile ulterioare - art. 3, 4, 5, 6, 7, 73, anexa
- Norme metodologice din 20 martie 2003 de aplicare a OG 99/2000  privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - cu modificarile si completarile ulterioare
- Legea 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor
activitati comerciale ilicite - Republicare - cu modificarile si completarile ulterioare
- ORDIN nr. 2226 din 27 decembrie 2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii 82/1991 republicata - cu modificarile si completarile ulterioare
- OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale  - Republicare - modificata si completata la zi
- NORME METODOLOGICE din 18 aprilie 2003 pentru aplicarea OUG 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - Republicata - cu modificarile si completarile ulterioare
- art. 160 din REGLEMENTARI CONTABILE din 29 octombrie 2009 conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin OMFP 3055/2009
- Ordinul 3512/2008 privind documentele financiar-contabile - cu modificarile si completarile ulterioare.




Articole pe aceeasi tema

» Caz practic: Repartizarea profitului. Cand se ajusteaza rezervele?
» Expertul raspunde: Cum procedam la modernizare mijloc fix in concesiune
» Cum procedam pentru inchidere sold cont 542 la lichidarea societatii?
» Inregistrari contabile la prescriptia dividendelor
» CECCAR: Echivalarea titlului de expert contabil in 2014
Comentarii articol
Postat de: raduca @ 2013-10-08 09:10:31
un raspuns clar, complet si la obiect


Comentariul dumneavoastra
Numele dvs:
Adresa email:
Intrebare de securitate
Mesaj
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul BlogContabil.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
 



RSS 2.0 - Blogcontabil.ro Flux RSS | Ajutor

Contabil de la 9 la 5 | Ganduri de duminica | Cu doamnele de brat | Molotov economic | Aveti cuvantul | Zona de marketing | Taxe si Impozite Explicate | Codul Fiscal la zi | TVA | Monografii | Agenda fiscala | Jurnalul Domnisoarei Contabil | Barfe din Minister | Informatii Seminarii